torsdag 23 september 2010

Glukosbelastning..

En del kvinnor utvecklar en form av diabetes under graviditeten som kallasgraviditetsdiabetes. Till skillnad från andra typer av diabetes försvinner graviditetsdiabetesen normalt av sig själv så snart du fått din bebis.

Diabetes orsakas av att bukspottkörteln inte producerar tillräckligt av hormonet insulin. Insulinet reglerar mängden socker i blodet och gör det möjligt för kroppen att lagra det socker som inte omedelbart används som energikälla.

Under graviditeten måste din kropp producera extra insulin för att täcka bebisens behov, särskilt från omkring femte månaden när bebisen växer snabbt. Om din kropp inte producerar tillräckligt med insulin för att täcka ditt och bebisens behov, kommer du troligtvis att utveckla graviditetsdiabetes.

Du blir ombedd att fasta (inte äta någonting) efter kl 20.00 eller dricka efter 24.00 före glukostoleranstestet, som utförs på en särskild klinik. När du kommer dit tar en sjuksköterska ett blodprov. Du som är väldigt nervös inför tanken på att ta blodprov kan be en vän följa med som stöd. Det första blodprovet tas för att få ett utgångsvärde efter att du har fastat. Sedan får du dricka en sockerlösning och lämna nya prover efter ca 2 timmar.

De flesta kvinnor som utvecklar graviditetsdiabetes föder normala och friska barn. Men ungefär 50 % av de kvinnor som haft graviditetsdiabetes utvecklar ”vanlig” diabetes under de kommande 20 åren. För att minimera risken för att detta ska hända, rekommenderas du att följa de kostråd du fick under graviditeten resten av ditt liv.

Nu är kl 6.15 jag ska vara där kl 8.00
Hungrig är jag inte ännu,
men kaffe hade inte varit fel...
& törstig var jag när jag vaknade ...
Jag såg inte fram emot att sitta där
själv i 2 timmar..
Men min underbara mamma
erbjöd sig att åka med =)
Tack mamma <3

KRAM

3 kommentarer:

Anonym sa...

Här sitter jag ensam och överdriven

Pernilla sa...

synd om pappsen!!

Lena sa...

Åhh stackars lilla pappa =(
Du hade gärna fått fälja med ..